Kom igång med löpningen

Kom igång med löpningen

Löpning kan nog räknas som en av de enklaste träningsformerna i bemärkelsen att man bara behöver ett par bra skor och en öppen ytterdörr. Att springa är extremt tidseffektivt och man kan själv bestämma hur mycket och hur ofta man vill syssla med denna populära träningsform.

För den oinvigde kan dock löpning te sig som en extrem fysisk påfrestning och därför är det viktigt att man kommer igång på ett så lugnt och sansat sätt som möjligt. Ett vanligt nybörjarmisstag är att man springer för snabbt och sedan blir så trött och stel att man aldrig igen ger sig ut i löpspåret. Nej, istället bör man välja ett bra avstånd, till exempel tre kilometer, och börja med att gå i två minuter och lugnt jogga i en omväxlande takt tre gånger i veckan, med en dags mellanrum.

Efter någon vecka gör man tvärtom; går i en minut och joggar i två, och efter ytterligare en vecka joggar man lugnt hela sträckan. Den tredje veckan kan man börja med lätta intervaller och den fjärde antingen öka på takten eller avståndet. Genom att sätta små mål för varje vecka kan man nå snabba resultat utan att skada sig, och det gör dessutom löpträningen roligare.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

dante